Här börjar min resa till Ryska Karelen till orterna Vuokkiniemi som ligger vid sjön Ylä-Kuittijärvi och Venejärvi områden som hör till staden Kostamus.

Del 1 : Gömsle Kuikka

Det är tidig morgon och dimman ligger tätt över Sauvo jag är påväg till Åbo efter de övriga resenärerna som skall dela bil med mig upp till Kuhmo. Jag har inte tid att stanna och fotografera älgarna som syns som svarta skuggor i dimman. Vi skall vara i Kuhmo på eftermiddagen och sedan sitta i gömsle. Dethär är min andra resa till "Wildlife Safari Finland" familjeföretaget som drivs av Lassi Rautiainen. Jag hade förmånen att tillbringa två nätter i gömsle 2015 och nu skall jag tillbringa två kvällar i gömslen.

g%C3%B6msle.jpg

I detta gömsle satt jag 2015 ensam i och det vara spännande. Ute var det oväder åska och blixtar. Inga björnar eller järvar på kvällen men sedan kl. 3.30 hände det. Jag tittade ut och tänkte få teet i halsgropen framför mig ca 5m längre bort sitter järven och den söker maten som är gömde i ca 1h sedan får den fart. jag hör ljud utanför gömslet och bara ett par meter från mig kommer björnen.

bj%C3%B6rn.jpg

Dethär är pastori (2016) fotograferad  vid gömslet "Caravanen" samma mönster även denna gång först kom järven och sedan björnen.

j%C3%A4rvn%C3%A4t2.jpg

Jag hade även förmånen att stifta bekanskapen med en ny fågelart den tretåiga hackspetten Lapintikka den har jag aldrig tidigare sett.

tret%C3%A5ighackspett.jpg

korp.jpg

Korpen är en märklig fågel och deras rop hörs vida omkring. De sitter i träden och väntar på att björnarna skall fördela maten i mindre bitar så att de sedan kan nappa den till sig. Ibland ser man hur björnarna blir irriterade på dem och försöker slå till dem med sina labbarna.