http://www.sundom.fi/fi/soderfjarden

När jag ser tranorna samlas på Söderfjärden ( http://www.sundom.fi/fi/soderfjarden) påminner det om sången som jag hörde flera gånger under min tidiga ungdomstid " Flyttfåglarna". Jag var aktiv i församlingens ungdomsverksamhet och församlingarna i Österbotten hade nära kontakt med bl.a. Mia Marianne och Per Philip  och Samuelssons. (Deras versioner finns på youtube). Sången fanns på deras repertoar. Arthur Erikssons sjöng också sången med mörk och stämningsfull röst. Sången sjöngs även på begravningar i Österbotten. Jag minns också att jag tecknade en teckning där flyttfåglelstrecket syns och jag skrev ner sången som bakgrund. Vem skulle få teckningen har jag inget minne av. 

 

När sommarn mot hösten sig vänder
Då samlar sig flyttfåglars rad
De längtar till ljusare länder
Med vårliga grönskande blad

En dag lyfter tusende vingar
För fjärran långmila färd
Och flyttfågelstrecket sig svingar
Mot syd, mot en varmare värld

paora4tranorn%C3%A4t.jpg

 

2017gunillaphotowebb.jpg