Ett glatt gäng åkte iväg på fredag morgon den 13.7 målet var Kuusamo och närmare bestämt till de gömslen som bedrivs av https://www.karhujenkatselu.fi/ . Vi anlände till gömslet och började vänta på att få se annat än gråtrutar, silltrutar och måsar. Man brukar ju säga att den som väntar på något gott väntar inte fögäves.

Här kommer en hane lufsande i lera,

_DSC6444bj%C3%B6rnfyrkant.jpg

Sedan kommer familjen jag som har drömt om att få se björnungar. Honan är vaksam och skyddar sina ungar väldigt bra mot hanarna som inte tycker om ungarna. Hanarna vill para sig och sålänge honan har ungar så är hon inte redo. 

Familjen.jpg

Honan lär ungarna överlevnadstricks. Det är härligt att se hur ungarna följer mammans beteende och gör likadant.

Titta%20vad%20jag%20kan.jpg

Titta mamma jag kan stå på bakre benen och spana efter hanarna. 

När man är i gömslet så ser man ju andra djur också denhär gången fick jag uppleva havsören på nära håll. Det är mäktiga fåglar och de är mycket vaksamma på måsarna. När lönar det sig att flyga upp och ta födan av dem. 

Hanarna mäter också sina krafter mot varandra. Då hörs ett dovt morrande och de reser sig mot varandra som världens ledare. Vem brummar mest och bröstar sig? Personligen har jag respekt för björnarna och jag älskar att vi har dem i våra skogar. Världens bröstande ledare kunde jag gott leva utan.

Vi har ju inte elefanter, tigrar, lejon men vi har björn, varg, järv och lo. Så länge vi har dem i våra skogar kan vi tala om Finlands natur och det vilda djurlivet. Vi ser hur det har gått för de vilda djuren i många andra länder och jag hoppas att vi hittar en balans mellan våra rovdjur och människans boende innan det är för sent. 

dagens%20m%C3%B6tefb.jpg

Bj%C3%B6rn%C3%B6rn.jpg

rn%20och%20m%C3%A5s%20mindrebild.jpg

parflygning.jpg

 

Fortsättning följer...