Hägern är en märklig fågel och det är roligt att följa med dess flygfärder från boet. Utanför Dalbruk finns det flera häger boplatser så jag ser dem ofta när jag är ute med båten.  

 

h%C3%A4ger1n%C3%A4t.jpg

 

En annan vacker fågel som hörs och dyker efter fisk på stranden i Dalsbruk är tärnan denhär fotade jag en tidig morgon. 

t%C3%A4rna30n%C3%A4t.jpg

 

Den största och kanske även den vackraste fågel som jag brukar se  utanför Dalsbruk är havsörnen, Den ser jag ofta flyga över Dalsbruk och jag har även suttit i Rydsen och iaktagit dem då de flyger ut ur boet för att jaga mat till ungarna. Men de är rätt så skygga så någon riktigt närfoto har jag inte lyckats fotografera. Dessutom vill jag inte störa dem och åka med båten för nära boet. Men havsören är en av mina favoriter att iakttaga den när jag ligger på båtens botten och tittar på örnensvingbredd fylls jag av respekt,. Detta foto är taget då jag ligger på båtens botten och fotar örnen som flyger över båten.

rn10.jpg