Under veckoslutet 23.3 till 25.3.2018 besökte jag Hornborgarsjön som ligger i Skara  https://www.vastsverige.com/hornborgasjon/  . Sjön hör till en av Euoropas viktigaste fågelsjöar och besöks av tusentals fåglar varje vår och höst. Några häckar vid sjön och många fåglar flyger vidare och söker andra häckningsområden. Sjön är inhägnad men man kommer ändå nära fåglarna utan att störa dem. Tranorna dansar, sångsvanar berättar om sina flygresor och ungsvanarna bröstar upp sig. Tusentals gäss landar och flyger upp så ljudet vid sjön är högt. När jag besökte sjön så fanns det ca. 3oo tranor och gässen var säkert närmare tusen. Sångsvanarna kanske lika många som tranorna. Det var ovanligt lite fåglar med tanke på årstiden. År 2017 samma tidpunkt så fanns det vid sjön över 16.000 tranor. I år är våren sen och vid sjön finns inget öppet vatten så tranorna och många andra fåglar väntar in våren på någon bättre plats. Men jag är alldeles säker på att varje dag kommer det flera och flera fåglar från söder som stannar en stund vid Hornborgarsjön. Resan var en upplevelse men kort. Skulle gärna ha stannat kvar i en vecka och fotograferat mera planerat nu var jag så ivrig att mängden bilder blev hög men många kommer jag att deleata. Ett ställen som jag gärnä återvänder till och ser fram emot en ny resa till Hornborgarsjön och då vill jag också bekanta mig med landskapet som ligger runtom sjön.

 

Här är några bilder från min resa.

 

Trandans%20hornborgarsj%C3%B6n.jpg

Tranorna landar.

g%C3%A5s%20och%20dansande%20tranor.jpg

Dansen börjar.

parning%20p%C3%A5%20g%C3%A5ng.jpg

Dansen fortsätter i parning.

tranm%C3%A4ngd.jpg

Sångsvanarna kan också dansa.

tre%20kanada.jpg

Kanadagässen dansar inte men är mycket högljudda.

 

Några flygande fåglar:

_DSC3342%20svanar%20i%20sn%C3%B6.jpg

Sångsvanar och snöflingor.

pan17.jpg

Vart jag såg så såg jag en gås,en gås,en gås........

pan8.jpg

För att fånga rörelsen kan man gör en panorering man följer fåglarna färd med lång slutar tid så får man en känsla av att vingarna rör sig. Jag märker att det kräver mycket övning och våren är ju en bra tid att öva på.

pan5.jpg

Tranor som landar och panorering.